Expertise

Credit collection

Siamo partner di riferimento di primari gruppi bancari e assicurativi, società finanziarie, multinazionali, società leader nella somministrazione di lavoro, imprese erogatrici di energia e gas.

Gestiamo oltre 1500 posizioni per un Global Business Value di oltre € 1 mld.

Operiamo sull'intero territorio nazionale ed anche a livello internazionale.

Assistiamo i nostri clienti in ambito stragiudiziale e giudiziale in relazione a:

• Crediti bancari (small/large tickets, aperture di credito, scoperti di conto corrente)

• Crediti commerciali

• Factoring

• Mutui fondiari/ipotecari

• Non performing loans

• Crediti cartolarizzati

• Leasing

• Utilities

Grazie al coordinamento e alle sinergie tra professionisti con competenze specialistiche, consideriamo tutti i profili correlati a ciascuna specifica questione in modo unitario

• Due diligence per la valutazione di singoli crediti o portafogli di crediti (ipotecari/chirografari, NPL) anche con il coinvolgimento di analisti e periti immobiliari

• Consulenza e corsi di formazione e di aggiornamento in favore di credit manager e credit collector presso i clienti

• Verifica della potenziale solvibilità dei debitori

• Diffide di pagamento/costituzioni in mora

• Phone collection

• Predisposizione, revisione e monitoraggio di piani di rientro

• Outsourcing delle attività di gestione dei crediti

• ADR

• Valutazioni sull’opportunità di avvio di iniziative giudiziarie

• Azioni giudiziali per il recupero dei crediti (procedimenti monitori, esecuzioni mobiliari, immobiliari e presso terzi, giudizi di ottemperanza)

• Gestione del contenzioso (giudizi di cognizione ordinari/speciali, revocatorie ordinarie/fallimentari)

• Monitoraggio delle procedure esecutive promosse da soggetti terzi sugli immobili assistiti da garanzie

• Iscrizione di ipoteche giudiziali

• Ricorsi per l’ammortamento dei titoli di credito e relativa pubblicazione nella G.U.

• Istanze di fallimento, domande di ammissione al passivo delle procedure concorsuali e domande di rivendica e restituzione dei beni e patrocinio nei relativi giudizi di opposizione

Il nostro approccio: processi innovativi e soluzioni specifiche per ogni cliente

L’esperienza mostra che ogni rapporto è unico e peculiare: la nostra attività consiste anche nella disamina di tutti gli elementi utili all’individuazione della migliore strategia.

Siamo organizzati per agire in tempo reale.

Il nostro modello operativo e organizzativo, tecnologicamente all'avanguardia, agevola l'interazione con le piattaforme informatiche dei clienti e scandisce il cronoprogramma delle attività di collection dei crediti.

Il continuo scambio di informazioni è una costante operativa nello svolgimento degli incarichi e avviene mediante:

• aggiornamento in tempo reale

• invio di report periodici

• condivisione di strategie di collection

• implementazione di modelli gestionali

nonché, in base alle indicazioni del cliente, attraverso il ricorso a:

• sistema informatico integrabile con quello utilizzato dal cliente, ai fini della condivisione e dell’importazione/esportazione delle informazioni correlate a ciascun incarico (File Transfer Protocol – HyperText Transfer Protocol – File Sharing – Virtual Private Network)

• portale internet che, attraverso l’accesso riservato, consente al cliente la visione “in diretta” di tutti i dati del fascicolo.(en)SZA is a key partners for leading banking and insurance groups, finance companies, multinational companies, as well as leading companies in the fields of employment, energy and gas.

The Firm manages over 1500 positions for a Global Business Value of over Euro 1 billion.

SZA operates all over Italy and also on an international scale.

SZA provides counsel to clients, in and out of court, on:

• Bank Loans (Small / Large Tickets, Credit Openings, Bank Overdrafts)

• Commercial Credits

• Factoring

• Mortgages / Land Loans

• Non-Performing Loans (NPL)

• Securitized Receivables

• Leasing

• Utilities

Thanks to the coordination and synergies between our team with their specialized skills, SZA considers all profiles related to each specific issue in a unified way

The SZA team can undertake due diligence for the assessment of individual loans or portfolios of loans (mortgages / unsecured, NPL) also with the involvement of analysts and real estate experts:

• Consultancy services, training and refresher courses in favour of credit managers and credit collectors at the clients’ offices

• Check of any potential solvency of debtors

• Payment notice / formal notice

• Phone collection

• Drafting, revision and monitoring of repayment plans

• Outsourcing of credit management activities

• ADR – Alternative Dispute Resolution

• Assessments on the opportunity to start judicial actions

• Judicial actions for credit recovery (warning procedures, executions of securities, real estate and third parties, judgments of compliance)

• Handling of litigation (ordinary / special cognizance trial, ordinary / bankruptcy revocations)

• Monitoring of any enforcement procedures initiated by third parties on properties secured by guarantees

• Registration of mortgages ordered by the court

• Appeals for the depreciations of debt securities and related publication in the G.U.

• Application for bankruptcy, applications for admission of insolvency proceedings and applications for claims and return of assets and legal aid in the related opposition judgments.

Our Approach: Innovative Processes and Specific Solutions for Each Client

Experience shows that every relationship is unique: SZA’s activities also consist in the review of all of the elements that are useful in identifying the best strategy.

SZA is organized to take prompt real-time action.

Our technologically advanced model of organization and operations facilitates interaction with our clients’ IT systems and scans the time schedule of credit collection activities.

The constant exchange of information is an ongoing consistent feature in the performance of appointments and takes place through:

• real-time updates  

• sending reports on a recurring basis

• sharing collection strategies

• implementation of management models

as well as, based upon a client’s instructions, through the use of:

• computer systems that can be integrated with the systems in use by the clients, for the purpose of sharing and importing / exporting any information related to each appointment (File Transfer Protocol - Hypertext Transfer Protocol - File Sharing - Virtual Private Network)

• an internet portal which, through restricted access, allows the client to view all "live" data in the file.